Tuesday, April 27, 2010

Kumpulan Artikel 2

0

Puasa: Sebagai Satu Terapi Holistik (Artikel 1)

Daripada Uthman bin Abi al-‘As, telah bersabda Rasulullah SAW: “Puasa itu perisai, yang akan melindungi seseorang hamba daripada api neraka”. (Hadith)

Puasa adalah ibadah yang wajib dilakukan umat Islam. Puasa merupakan satu pelatihan dan terapi yang ampuh untuk menjadikan kita sebagai seorang insan yang lebih baik dari sebelumnya.

Ibadah puasa harus dihayati melangkaui takrif menahan diri dari lapar dan dahaga. Puasa merupakan satu terapi untuk kita bermuhasabah. Ia menuntut kesabaran dan memberi kekuatan pada mereka yang memanfaatkannya sebaik mungkin.

Puasa (bahasa Arab: ???) secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara’ bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.

Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri.

Hadis Rasulullah s.a.w: Ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa’i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud:

Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan…….”

Ada empat (4) unsur penting yang kerap disebut sebagai melengkapi diri kita sehingga kita dapat hidup sebagai seorang Insan. Keempat unsur itu menjadikan kita sebagai individu yang kita lalui hari ini.. Keempat-empatnya adalah Jasmani (fizikal), Otak (Akal), Hati (Emosi), dan Kerohanian (spiritual).

Di sinilah kita dapat melihat betapa besar peranan ibadah puasa dalam pembentukan peribadi. Ini kerana Puasa menunjukan kaedah atau satu terapi yang patut ditekuni kerana menyentuh keempat-empat elemen yabg disebutkan di atas dengan jelas dan tepat.

Orang yang berpuasa, akan terawat (terpelihara) kesehatannya, karena sesuai dengan keterangan para dokter, puasa dapat menyembuhkan, setidak-tidaknya mengurangi penyakit tekanan darah tinggi, jantung, paru-paru, dan lain-lain.

Ramadhan merupakan suatu hadiah, anugerah kepada dunia kesihatan kerana ia mampu meningkatkan taraf kesihatan masyarakat. Melalui kajian sains didapati berpuasa, akan menurunkan kadar glukos darah, tekanan darah, khasnya tekanan darah sistolik dan juga lipid darah. Puasa juga turut menurunkan berat badan. Suatu kongres antarabangsa bertemakan “Kesihatan dan Ramadhan” telah diadakan di Casablanca, Morocco pada tahun 1996. Pakar-pakar perubatan dari seluruh dunia telah membentangkan lebih kurang 50 kajian ketika itu. Kesemua kajian itu mengesahkan puasa mampu mencegah serta menyembuhkan pelbagai jenis penyakit yang dihidapi manusia. Kesimpulan kongres itulah yang menekankan 4 fadhilat berpuasa dari sudut kesihatan yang jelas iaitu, menurunkan gula darah, tekanan darah, lipid darah dan berat badan.

Hikmah puasa pada kesihatan sangat banyak. Di samping manfaat fisiologi badan, ibadah puasa turut menambahkan kesihatan jiwa setelah dikaji dari sudut psikologi. Bacaan al-Quran pula meningkatkan daya ingatan di samping ketenangan jiwa. Solat tarawih pula melalui suatu kajian mendapati akan membakar rata-rata 10 kalori tenaga setiap raka`at, di samping meningkatkan kesihatan tulang, otot, sendi dan lain-lain.

Satu sumbangan besar ibadah puasa Ramadhan kepada manusia adalah dalam membantu mengatasi masalah merokok. Ramai perokok sering kali memikirkan untuk berhenti dari merokok dan sebahagian besar telah pun mencubanya beberapa kali. Kebanyakan mereka sedar yang merokok itu merosakkan kesihatan mereka dan juga menjejaskan kesihatan orang-orang di sekeliling mereka. Melalui kajian-kajian, didapati 70 peratus dari perokok-perokok ternyata telah pun mencuba berhenti merokok dan 40 peratus dari perokok-perokok mencuba berhenti setiap tahun. Kita telah kenal pasti sebab-sebab yang menyukarkan seseorang untuk berjaya berhenti merokok dan di antara punca utama ialah sifat ketagihan terhadap nikotin, suatu bahan yang terdapat dalam kandungan asap rokok. Perokok mengalami kesukaran berhenti merokok kerana tubuhnya yang telah terbiasa dengan dadah nikotin yang mana ketiadaannya dalam masa dua hingga empat jam akan mula mengalami gejala gian. Walaubagaimanapun, pada bulan Ramadhan al-Mubarak seorang perokok yang kuat sekalipun boleh berhenti merokok mulai dari sahur hinggalah masa berbuka yang melebihi 12 jam.

Sudah tentu hikmah puasa tersebut sangat banyak baik untuk kepentingan peribadi maupun untuk kepentingan masyarakat pada umumnya. Diantara hikmah-hikmah tersebut yang terpenting dan mampu dijangkau oleh akal pikiran manusia sampai saat ini antara lain :

a. Memelihara kesihatan jasmani (Fizikal)

Sudah menjadi kesepakatan ahli perubatan, bahawa hampir semua penyakit bersumber pada makanan dan minuman yang mempengaruhi organ-organ pencernaan di dalam perut. Maka sudah sewajarnyalah jika dengan berpuasa organ-organ pencernaan di dalam perut yang selama ini terus bekerja mencerna dan mengolah makanan untuk sementara diistirahatkan mulai dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari selama satu bulan.

Dengan berpuasa ini maka ibarat mesin, organ-organ pencernaan tersebut diservis dan dibersihkan, sehingga setelah menjalankan ibadah puasa di bulan Ramadhan Insya Allah kita menjadi sihat baik secara jasmani maupun secara rohani. Hal ini memang sudah disabdakan oleh Rasulullah SAW dalam salah satu haditsnya yang diriwayatkan oleh Ibnu Suny dan Abu Nu’aim yaitu :

Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda : “Berpuasalah maka kamu akan sehat”

(HR. Ibnu Suny dan Abu Nu’aim)

Juga dalam hadits yang lain dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda :

“Bagi tiap-tiap sesuatu itu ada pembersihnya dan pembersih badan kasar (jasad) ialah puasa”

(HR. Ibnu Majah)

Dalam penelitian ilmiah, kebenaran hadis ini terbukti antara lain :

1. Fasten Institute (Lembaga Puasa) di Jerman menggunakan puasa untuk menyembuhkan penyakit yang sudah tidak dapat diubati lagi dengan penemuan-penemuan ilmiah dibidang perubatan. Method ini juga dikenal dengan istilah “diet” yang bererti menahan / berpantang untuk makanan-makanan tertentu.

2. Dr. Abdul Aziz Ismail dalam bukunya yang berjudul “Al Islam wat Tibbul Hadits” menjelaskan bahwa puasa adalah obat dari bermacam-macam penyakit diantaranya kencing manis (diabetes), darah tinggi, buah pinggang, dsb.

3. Dr. Alexis Carel seorang dokter internasional dan pernah memperoleh penghargaan nobel dalam bidang perubatan menegaskan bahwa dengan berpuasa dapat membersihkan pernafasan.

4. Mac Fadon seorang dokter bangsa Amerika yang berjaya mengubati pesakitnya dengan berpuasa setelah gagal menggunakan ubat-ubat ilmiah.

Beruntunglah mereka yang dapat berpuasa selama bulan Ramadhan, karena puasa itu bukan sahaja dapat membersihkan Rohani manusia juga akan membersihkan Jasmani manusia itu sendiri, puasa sebagai alat penyembuh yang baik. Semua alat pada tubuh kita senantiasa digunakan, boleh dikatakan alat-alat itu tidak berehat selama 24 jam. Alhamdulillah dengan berpuasa kita dapat merehatkan alat pencernaan kita lebih kurang selama 12 jam setiap harinya. Oleh karena itu dengan berpuasa, organ dalam tubuh kita dapat bekerja dengan lebih teratur dan berkesan.

Perlu diingat ibadah puasa Ramadhan akan membawa faaedah bagi kesehatan rohani dan jasmani kita bila ditunaikan mengikut panduan yang telah ditetapkan, jika tidak maka hasilnya tidaklah seberapa malah mungkin ibadah puasa kita sia-sia sahaja.

Allah berfirman yang maksudnya:

“Makan dan minumlah kamu dan janganlah berlebih-lebihan sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.” (s.al-A’raf:31)

Bersambung…..

Sumber: Artikel ini ditulis semula berdasarkan beberapa penulisan ilmiah yang boleh diperolehi di internet.

Minda,Emosi Dan Kehidupan

“When our hearts are full of hatred, the majority of our thought will be negative. THOUGHTS are a by product of our heart or subconscious.If our heart are full of hatred, then the thoughts that come from them will be negative thoughts. If we are happy and full of love, everthing we do or see will be wonderful and good. This happens because all unconscious thoughts emanate or come from the heart.

“We need to change our hearts. Concentrate or focus on removing hatred, anger and grudges. THIS IS THE REAL SOURCE of ALL NEGATIVE THOUGHTS.”

-Psychology of Winning-Prof. Dr. R. Kadeer Ibrahim;Ph.D.

“When you are feeling anger, sadness, depression and hopelessness-any feelings that give you a sense of physical contraction-then you are thinking thoughts and attending to things that are not taking you toward your purpose, dreams, or desires.”

KEY to Living the Law Of Attraction-Jack Canfield

Dua petikan ini saya ambil dari tulisan buku dua orang individu yang telah memberi impak besar kepada perkembangan bidang pembangunan diri. Prof Dr R kadeer merupakan salah seorang Perunding Sains Minda yang agak terkenal di kalangan kaum India Malaysia pada tahun 90-an. Manakala Jack Canfield adalah ikon yang tidak perlu diperkenalkan lagi.

Petikan yang saya ambil di atas menjelaskan kepada kita semua betapa minda atau fikiran kita sangat besar dipengaruhi oleh emosi. Kedua-dua elemen ini mempunyai kesan besar kepada kualiti kehidupan seseorang individu.

Sepanjang yang saya ketahui, mereka yang mempunyai masalah emosi kerap mempunyai daya kekuatan minda yang sangat lemah. Emosi yang tidak stabil akan menganggu hampir kebanyakan sistem penting tubuh badan manusia.

Masalahnya, ramai yang mengetahui kemampuan dan potensi yang dimiliki oleh minda,. Sebaliknya pula mereka tidak tahu yang emosi mempunyai pertalian yang sangat kuat kepada kekuatan minda. Malahan emosi memainkan peranan penting kepada kejayaan atau kesuksesan seseorang individu dalam mencapai apa yang mereka inginkan.

Bagaimana kita memendam emosi kita

Kredit kepada:- Artikel ini diambil dari rakan Facebook saya iaitu saudara Yatnovzky Sufry (Peduli Trauma). Mempunyai manfaat yang besar untuk dikongsikan.

Bila kita mempunyai pengalaman yang menyakitkan atau menyulitkan, dan kita juga tidak mampu menangani rasa sakitnya, atau mungkin hanya takut dibuatnya, kita sering mengabaikan emosi yang terjadi dan melibatkan diri pada kesibukan, berlatih lebih banyak, minum atau makan berlebihan, atau pura – pura hal itu tidak terjadi.

Jika hal ini terjadi kita tidak akan merasakan emosi dan hasilnya apa yang disebut menekan(repressed), menyembunyikan (surpress) atau memendam emosi (buried emotions).

Emosi tersebut tetap tinggal di tubuh kita, sendi – sendi, perut, rongga badan, di kepala kita, di punggung kita, atau di bagian lain di tubuh kita. Emosi tersebut tetap terpendam di dalam tubuh kita dan akan tetap ada sampai kita membawa emosi tersebut ke permukaan, merasakan emosi tersebut, lalu melepaskannya. Emosi yang terpendam dalam jangka panjang adalah emosi yang dapat menyebabkan penyakit pada fisik mulai dari rasa pegal pada badan, flu berkepanjangan, diare, hingga panyakit berat seperti diabetes, tekanan darah, jantung, gangguan ginjal, dan sebagainya.

Berikut adalah beberapa contoh cara – cara yang digunakan orang untuk menghindari merasakan emosi mereka:

- Mengabaikan perasaan Anda
- Pura – pura tidak terjadi sesuatu
- Makan berlebihan
- Tidak ada selera makan
- Memakan makanan yang dipenuhi oleh gula dan lemak
- Terlalu banyak meminum minuman keras
- Terlalu banyak menggunakan obat – obatan penenang
- Menggunakan obat resep seperti tranquilizers atau Prozac
- Berlatih di luar porsinya
- Perilaku kompulsif
- Sering melakukan aktivitas seks dengan atau tanpa pasangan
- Selalu membuat diri Anda sibuk
- Menganalisa dan intellectualizing secara konstan
- Terlalu banyak membaca atau nonton TV
- Bekerja berlebihan
- Menjaga pembicaraan yang dangkal
- Memendam emosi kemarahan di bawah topeng kedamaian dan cint\
- Menghindari membicarakan situasi tertentu
- Menghindari membicarakan seseorang
- Menghindar bertemu dengan seseorang
- Menghindar mengingat seseorang atau sesuatu kejadian
- Banyak tidur atau kurang tidur
- Menghindari pergi ke tempat umum
- Menghindari berada sendiri di rumah
- Dan lain – lain

Simptoms emosi yang terpendam

Memerlukan banyak energi untuk terus menekan dan memendam emosi kita. Jika Anda tetap memendam emosi dalam jangka waktu yang lama, hal tersebut akan menurunkan vibrasi Anda secara keseluruhan, dan menurunya vibrasi mengarah pada terjadinya penyakit dan proses penuaan dini. Emosi yang dipendam dapat menciptakan kelelahan (fatique) dan depresi (kemurungan). Berikut adalah beberapa simptom utama emosi yang ditekan dan dipendam :

- Kelelahan (Fatique)
- Depresi tanpa sebab yang jelas
- Berbicara tentang isu – isu atau minat dari pada membicarakan perasaan atau masalah pribadi
- Berpura – pura tidak terjadi sesuatu walaupun sebenarnya tahu bahwa telah terjadi sesuatu pada dirinya
- Jarang berbicara tentang perasaan Anda
- Ledakan kemarahan pada insiden kecil
- Berjalan dengan rasa terikat di perut atau rasa kencang di tenggorokan Anda
- Merasakan kemarahan Anda tidak pada waktu yang sama dengan kejadiannya tapi beberapa hari kemudian
- Kesulitan membicarakan diri Anda
- Mempunyai masalah hubungan dengan keluarga, teman, atau kenalan
- Kurang ambisi atau motivasi
- Lethargic – sikap masa bodoh
- Kesulitan menerima diri sendiri dan orang lain
- Tertawa di luar sementara menangis di sisi dalam hati

Efek Emosi yang dipendam

Emosi yang dipendam dapat menjadi penyebab masalah utama pada tubuh fisik dan sistim energi, mempengaruhi pertemanan, dan terutama mempengaruhi kemampuan Anda untuk tumbuh secara spiritual dan menggeser tingkat kesadaran Anda.

Emosi yang dipendam dalam jangka waktu yang lama menjadi penyebab penyakit serius seperti kanker, arthritis, kelelahan kronis, migren, gangguan ginjal, diabetes, stroke, dan banyak lagi masalah kesehatan utama lainnya. Karena emosi yang dipendam dapat berada di tubuh atau aura Anda, hal itu dapat menyebabkan lubang pada aura Anda di mana energi Anda keluar dan membuat Anda lelah, mudah tersinggung, dan kepercayaan diri yang rendah.

Bila Anda memiliki emosi yang dipendam (repressed emotions), perilaku dan reaksi Anda terhadap kejadian saat ini adalah merupakan reaksi kejadian pada masa lalu sebagaimana juga reaksi Anda pada saat ini. Hal ini mempunyai pengaruh negatif pada seluruh hubungan di kehidupan Anda. Anda tidak dapat sepenuhnya hadir dengan orang yang Anda cintai sampai Anda melepaskan emosi – emosi masa lalu Anda. Anda memendam emosi tersebut karena Anda merasa ada rasa sakit hati dan sulit untuk menanganinya ketika emosi tersebut terjadi dan reaksi Anda pada kejadian saat ini dipengaruhi oleh rasa sakit yang masih terpendam di tubuh Anda.

Membutuhkan energi yang banyak untuk memendam emosi dan menjaganya agar tetap tependam. Hanya ada sisa energi yang tertinggal untuk aktifitas lain bila energi Anda digunakan untuk menjaga emosi tetap terpendam. Alamiahnya, emosi yang terpendam ingin muncul kepermukaan sehingga Anda menjadi sadar akan keberadaan mereka, merasakannya dan melepaskannya. Anda bekerja sangat keras untuk menjaga emosi – emosi tersebut tetap terpendam.

Tujuan utama kita sebagai manusia adalah terus meningkatkan level kesadaran kita dan hidup lebih spiritual atau hidup berdasarkan cinta. Semakin tinggi kesadaran yang seseorang miliki, semakin tinggi tingkat spiritual mereka. Semakin tinggi spiritualitas kita semakin dekat kita pada maksud tujuan kita, manusia yang penuh cinta. Anda tidak dapat bergeser ke tingkatan yang lebih tinggi sepanjang Anda masih memiliki emosi – emosi negatif yang terpendam di dalam diri Anda.

Love yourself!

PEDULI TRAUMA

Emosi & Stres

Saya menerima banyak pertanyaan tentang workshop EFT yang saya kendalikan. Sudah tentu ini adalah satu feedback yang baik dan positif.

Pertanyaan yang banyak saya terima adalah berkenaan pengurusan stres yang banyak dikendalikan di dalam syarikat-syarikat perniagaan.

Apa yang saya ingin terangkan adalah, saya mengendalikan bukan sahaja latihan tentang pengurusan stres TETAPI saya menekankan tentang PENGURUSAN EMOSI.

Stres adalah emosi dan Emosi itu sendiri adalah satu subjek yang sangat besar. Ia bukan setakat pengurusan stres tetapi ia adalah menbentuk satu kesedaran tentang emosi anda. Manusia bertindak berdasarkan fikiran dan emosinya. Tidak hairan di dalam otak manusia terdapat satu komponen yang dipanggil “emotional brain”.

Malahan, kemampuan fikiran dan kecerdasan otak sangat berhubung kait dengan tahap emosi yang dimiliki oleh seseorang individu.

Kerana itu saya mahu kita mengenal bukan sekadar stres kita tetapi juga emosi kita yang lain.

Murung/Depresi : Bagaimana Emosi Menganggu Kualiti kehidupan Anda

“Saya cuba memberinya harapan lagi, menunjukkan kepadanya bahawa bolasepak bukanlah segala-galanya dan kami masih mempunyai kasih sayang antara satu sama lain. Saya sentiasa berada disisinya, dan saya percaya dengan cinta , kami boleh menghadapi masalah ini”
Teresa (Isteri Enke)

Awal November lepas, peminat bolasepak dikejutkan dengan berita Penjaga gol Jerman (Robert Enke:Enke) yang membunuh diri akibat kegagalan membendung tekanan emosi. Polis yang menyiasat insiden mengejutkan peminat bolasepak Jerman itu berkata sekeping nota terakhir mendedahkan Enke mengalamai tekanan perasaaan (emosi) yang melampau sehingga nekad mengakhiri hayatnya dengan sengaja melintas di depan kereta api yang bergerak laju di pekan kecil Neustadt am Rubenberge Jerman.

Difahamkan, di dalam nota terakhir Enke, dia meminta maaf kepada ahli keluarga dan petugas kelab yang sering membantunya kerana dengan sengaja “memperdayakan” mereka kononnya dia sudah sembuh daripada masalahnya. Enke yang pernah mengalami kemurungan (depresi) pada tahun 2003.

Kes Enke ini bukan kes terpencil. Sudah ratusan atau ribuan pesonaliti dunia yang mengalami masalah emosi seperti yang dilalui oleh Enke. Malahan dianggarkan jutaan penduduk dunia mengalami masalah emosi yang telah menganggu kualiti kehidupan mereka.

Masalah emosi selalunya dipendam dan “dilenyapkan” kesan kurang kesedaran dan kefahaman yang mendalam bagaimana mengurus dan mengatasi masalah ini.

Dikhalayak penduduk Malaysia, ramai yang lebih suka berjumpa bomoh, pawang dan ahli perubatan tradisional kerana tidak tahu bagaimana masalah ini boleh dihadapi dan dikendalikan dengan betul.

Insya Allah, melalui blog ini saya akan menulis dan mengupas kebanyakan isu-isu emosi dan bagaimana masalah ini boleh melemahkan potensi minda dan seterusnya potensi kehidupan yang anda miliki.

Mahalnya Harga Sebuah Emosi

Artikel ini dipetik dari rakan FB saya : Peduli Trauma
Banyak orang belum menyedari bahwa sebuah masalah emosional yang tidak ditangani membawa kesan yang luar biasa pada pola pikir(minda), perilaku, tindakan, keyakinan, dan dalam kehidupan seseorang.

Mari kita lihat beberapa contoh di bawah ini.

Belum lama ini ada orang laki- laki usia 45an tahun yang mengalami kekecewaan. Dari kekecewaan itu timbul dendam, amarah, dan kebencian. Tidak begitu lama orang ini banyak bengong , tidak ingat istrinya, keluarganya, termasuk siapa dirinya, dan mulai terganggu kesehatan fisiknya. Masuk ruang ICU beberapa kali, harus cuci darah, tapi berdasarkan analisa laboratorium orang ini tidak ada masalah dengan badannya. Tidak lama ajalnya tiba. Mati karena kekecewaan yang dialaminya.

Seorang wanita 40an tahun sudah belasan tahun menderita migren yang akut. Bila migrennya menyerang sudah dapat dipastikan ia hanya dapat tergeletak di kamarnya. Dua obat pereda sakit kepala yang ia minum sekaligus tidak cukup untuk menghilangkan derita di kepalanya. Sakit kepalanya hilang begitu masalah – masalah kemarahan dan kekesalan yang ia simpan dihilangkan.

Seorang pemuda 26 tahun mengalami trauma putus hubungan 5 tahun yang lalu dengan kekasihnya. Banyak kenangan, kesedihan, kemarahan yang tidak dapat ia lepaskan. Tidak saja ia menderita secara fisik dan mengalami insomnia, tapi akibat trauma tersebut membuat kehidupannya tidak punya arah lagi, putus kuliah dan takut untuk menjalin hubungan lagi dengan wanita lain.

Bapak berusia 45an tahun tiba – tiba jantungnya berdetak cepat ketika pikirannya tertuju pada anak perempuannya yang berada di kota lain. Bapak ini menyimpan kekawatiran terhadap kehidupan anaknya kelak karena bapak ini sedang menghadapi konflik dengan istrinya. Oleh dokter yang memeriksanya, bapak ini dinyatakan sehat jantungnya.

Seorang ibu sudah satu tahun mengalami serangan panic mendadak (panic attack). Serangan paniknya terjadi ketika ibu ini berada di tempat – tempat keramaian seperti mall, rumah sakit, pasar, super market. Ketika serangan datang, jantungnya berdetak cepat, keluar keringat dingin, kepala menjadi pusing, seluruh badan lemas, lalu terjatuh pingsan. Oleh suaminya pernah dibawa ke dokter ahli dan dilakukan tes laboratorium oleh dokter ahli syaraf, dokter ahli penyakit dalam, dan dokter ahli jantung. Satu kesimpulan yang diberikan oleh para dokter tersebut adalah di tubuh ibu tersebut tidak ada masalah!.

Rupanya, pemicu serangan paniknya adalah ketakutan yang besar pada penyakit kanker yang dideritanya.

Seorang wanita muda merasa cintanya bertepuk sebelah tangan. Ia mengira pria teman dekatnya mencintainya. Kejadian tersebut membuatnya mengalami kesedihan dan kekecewaan yang mendalam. Efek lanjutan dari masalah emosional yang dialaminya adalah ia tidak mempunyai semangat untuk hidup, merasa rendah diri, malu, mengurung diri, makan dan mandi tidak teratur. Pernah diusahakan beberapa kali dimasukan ke pusat rehabilitasi mental dan tidak ada perubahan sama sekali. Kesehatan fisiknya pun ikut terganggu. Wanita ini mendapat masalah pada paru – parunya.

Dan masih banyak cerita – cerita masalah emosional seperti kekecewaan, kemarahan, kecemasan, kesedihan, ketakutan, dan trauma, yang terjadi dalam kehidupan seseorang.

Cerita di atas memperlihatkan bagaimana mahalnya harga sebuah masalah emosional bila tidak diatasi, yang dapat berdampak pada pola pikir, perilaku, tindakan, keyakinan, kesehatan fisik, hubungan keluarga, prestasi belajar, karir, dan kehidupan seseorang.

Banyak cara orang melarikan diri dari masalahnya, diantaranya adalah merokok, narkoba, banyak makan, banyak tidur. Ada yang melampiaskan kemarahannya pada orang lain, atau mengembangkan kebiasaan buruk.

Masalah emosional dapat menyebabkan anda membuat penilaian yang salah, bereaksi berlebihan, salah dalam menilai. Yang lebih buruk lagi, masalah emosional dapat mengakibatkan depresi, kecemasan, dan perasaan lainnya yang tidak anda inginkan. masalah emosional juga dapat mempengaruhi jaringan dan fungsi dari organ-organ tubuh anda, mendatangkan masalah pada kesehatan fisik anda, menyebabkan rasa sakit, kelelahan, dan penyakit.

Namun, tidak peduli seberapa besar anda menderita karenanya, energi emosi yang terjebak dan tak terlihat ini akan tetap tidak terdiagnosa dengan cara penyembuhan konvensional, sekalipun mungkin telah menjadi faktor utama penyebab pada fisik anda dan kesulitan-kesultan emosional.

Untuk melenyapkan berbagai masalah kesehatan karena masalah emosional, penyebab-penyebab utamanya yang harus dituju. Ada banyak obat-obatan yang dapat melenyapkan gejala-gejala dari suatu penyakit. Tetapi bila obatnya habis, gejala-gejala akan timbul kembali. Karena penyebab utamanya tidak ditangani.

Sangatlah penting bagi anda untuk menyadari dan membuang masalah emosional anda sebelum ia menyebabkan kerusakan lebih jauh.

Peduli Trauma

Tahukah Anda, kepercayaan dan emosi yang anda miliki kemungkinan diwarisi dari keturunan Anda?

Revolusi kajian saintifik telah membuktikan bahawa secara tidak kita sedari, banyak kepercayaan dan emosi yang kita miliki hari ini merupakan “peninggalan” dari ibubapa, datuk nenek ataupun keluarga kita sebelumnya.

Ia tersembunyi dikodkan ke dalam sistem genetik kita iaitu melalui DNA. Selain dari memiliki data tentang rupa bentuk fizikal, DNA juga membawa rekod dan maklumat tentang bentuk emosi dan kepercayaan (beliefs) dari keturunan kita.

Banyak kajian telah direkodkan. Bagaimanapun Margaret Ruby iaitu seorang pengasas dan pengajar di dalam bidang penyembuhan dan founder PosibilitiesDNA telah menulis secara panjang lebar tentang impak yang dimainkan oleh genetik manusia ke atas tingkahlaku manusia melalui buku beliau “The DNA of Healing”.

Malahan jika kita rajin melayari internet ini, kita akan menemui pelbagai artikel yang mengupas penemuan ini.

Saya melihat ini sebagai menjawap pelbagai persoalan besar yang sebelum ini kerap difikirkan oleh ramai pakar-pakar psikologis. Kenapa sesuatu bangsa dan kelompok masyarakat tertentu mempunyai beberapa persamaan tingkahlaku yang tertentu?

Contohnya; kenapa tabiat “melatah” kebanyakannya melingkari kaum melayu? Kenapa seseorang individu yang mempunyai keluarga yang pernah mempunyai masalah kesihatan mental lebih cenderung untuk mengalami masalah yang sama? Kenapa Ibubapa yang mempunyai sikap panas baran selalunya juga diturunkan kepada ahli keluarganya yang lain? Dan pelbagai persoalan yang lain yang sangat menarik untuk dikupas dan difikirkan bersama…..

No comments:

Post a Comment