Sunday, February 28, 2010

Adakah Barack Obama seorang pakar hipnosis?

Saya tidak tahu di manakah level pemahaman masyarakat Malaysia tentang HIPNOSIS. Saya pernah menulis beberapa artikel tentang hipnosis di blog ini sebagai bahan bacaan buat mereka yang meminati aliran ini. Mungkin artikel yang saya tulis agak ke depan kerana dari penelitian saya memang ramai yang tidak faham secara jelas bagaimana hipnosis digunakan (sila rujuk artikel ini).



Dari beberapa survey yang pernah saya lakukan di kalangan ahli kursus dan rakan-rakan, saya dapati hipnosis hanya di”kurung”kan dalam bentuk “pukau orang” dan “mengenakan orang”. Saya memang peminat tegar hipnosis. Dan saya juga pengkaji tegar tentang hipnosis. Saya mengkaji subjek ini kerana ia adalah satu kajian dalam bidang yang saya minati iatu SAINS MINDA. Ia bercakap tentang MINDA SEDAR dan MINDA SEPARA SEDAR. Cuma saya jarang menulis di blog tentang subjek ini. Pendapat saya mempelajari hipnosis adalah satu “added value” dalam banyak bidang terutama yang terlibat dalam KOMUNIKASI dan HUBUNGAN. Tidak apa..Insya Allah nanti kita akan berkongsi dengan lebih panjang tentang hipnosis.







Okay..ceritanya begini. Di Amerika pernah “ribut” sebentar di kalangan ahli strategis politik dan pakar komunikasi yang membahaskan tentang isu Barack Obama yang menggunakan teknik hipnosis dan juga NLP dalam ucapan dan cara beliau berinteriksi dengan pengundinya. Obama seorang pemidato (Orator) hebat. Beliau menjadi ikon dan idola baru penduduk dunia terutamanya orang muda.



Pakar strategis yang mengkaji tentang gaya Obama dan fenomema yang dibawanya mendapati Obama menggunakan secara menyeluruh teknik dan gaya covert hypnosis atau conversional hypnosis iaitu cabang-cabang dalam hipnosis yang digunakan untuk MEMPENGARUHI SESEORANG TANPA DISEDARI. Aliran ini adalah berasaskan teknik Erikson Model-teknik yang dipelopori oleh Dr Milton Erickson iaitu yang dikenali sebagai “Bapa Hipnosis Moden”. Satu ebook khusus telah diterbitkan yang menyerang Obama tentang penggunaan teknik ini telah disebarkan secara percuma di dalam internet.



Di sebalik ucapan yang beliau gunakan, tersembunyi “hypnosis effect” yang diterima kepada pendengar tanpa disedari oleh mereka. Ini bermakna mereka yang menggunakan teknik ini meletakkan pendengar dalam keadaaan “hypnotic state” tanpa sedari oleh mereka. Melalui cara ini, mereka secara mudah akan menghantar perintah (command) atau “message” ke dalam minda separa sedar pendengar atau pembaca. Amat sukar untuk mengesan elemen ini bagi orang yang tidak terlatih dalam subjek ini. Kerana itu HANYA pakar-pakar hipnosis dan mereka yang mengenali hipnosis sahaja akan dapat melihat kemunculan elemen-elemen tersebut dalam ucapan Obama. Kajian menunjukkan, adalah tidak mungkin Obama menggunakan hipnosis tersebut SECARA TIDAK SENGAJA. Ini kerana terdapat gaya-gaya penggunaan teknik hipnosis secara tepat dan profesional di dalam ucapan beliau. Sama ada beliau seorang pengamal terlatih hypnosis dan NLP atau ucapan beliau telah ditulis oleh pakar hipnosis tidak diketahui. Pakar strategis politik Amerika masih membahaskan dari sudut etika samada amalan ini berbentuk MANIPULASI halus kepada pengundi Amerika.



Saya berpendapat, hipnosis adalah adalah satu faktor “tambahan” kepada sesiapa yang tahu menggunakannya. Malahan di dalam dunia persaingan moden, hipnosis akan menjadi faktor menolak seseorang individu kedepan berbanding merkea yang tidak menggunakannya. Saya ada menulis bagaimana seorang pemidato yang diakui di Malaysia mempunyai ciri-ciri yang banyak gaya hipnosis. (sila klik di sini untuk pembacaan). Sebenarnya kebanyakan individu yang hebat berucap, hebat menulis, hebat menjual dan kebanyakan yang terlibat dalam bentuk komunikasi menpunyai elemen hipnosis untuk mempengaruhi orang yang ditujukan. Samda mereka sedar datau tidak semasa mereka meggunakannya..wallahu’alam.



Jadi terpulang pada anda . Samada ingin mempelajarinya ataupun tidak.



AMAR MAHMOOD

No comments:

Post a Comment