Sunday, February 28, 2010

“Hypnosis Effect” di dalam filem Bollywood

Tahukah anda, kenapa filem Bollywood cukup “digilai” semenjak dahulu lagi?



Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda beberapa sebab dari sudut penerangan yang berkaitan dengan Seni Hipnosis dan Sains Minda yang dapat memberi jawapan yang signifikan berkaitan soalan di atas.



Melalui artikel yang lepas, kita sudah mengetahui bahawa otak manusia terbahagi kepada dua (2) bahagian iaitu otak kiri dan otak kanan. Secara mudahnya, otak kiri adalah “Thinking Brain-Rational Mind” atau “otak yang digunakan untuk berfikir” (rujuk semula artikel berikut: “Computer Mind vs Human Mind”, “Emotional Mind & Rational Mind”, Otak Kiri-Otak Kanan Part 1 & Part 2). Manakala otak kanan pula dilabel sebagai “Feeling Brain-Emotional mind” atau “otak yang digunakan untuk perasaaan atau merasai emosi“. Malahan dalam ilmu Kuasa Minda dan Hipnosis, otak kiri disebut sebagai otak kepada Minda Sedar manakala otak kanan sebagai pintu kepada kekuatan Minda Separa Sedar.



In some studies, EEGs from subjects under hypnosis showed a boost in the lower frequency waves associated with dreaming and sleep, and a drop in the higher frequency waves associated with full wakefulness. Brain-wave information is not a definitive indicator of how the mind is operating, but this pattern does fit the hypothesis that the conscious mind backs off during hypnosis and the subconscious mind takes a more active role.

Researchers have also studied patterns in the brain’s cerebral cortex that occur during hypnosis. In these studies, hypnotic subjects showed reduced activity in the left hemisphere of the cerebral cortex, while activity in the right hemisphere often increased. A decrease in left-hemisphere activity fits with the hypothesis that hypnosis subdues the conscious mind’s inhibitory influence. Conversely, an increase in right-brain activity supports the idea that the creative, impulsive subconscious mind takes the reigns.



http://science.howstuffworks.com/



Jika kita rajin membuat kajian tentang filem-filem terbitan Bollywood, kita dapat melihat persamaan beberapa elemen penting yang dimiliki oleh hampir kebanyakkan filem Bollywood yang popular. Filem-filem tersebut akan menggunakan secara meluas elemen-elemen muzik, emosi, warna, visual dan imaginasi (latar belakang lakonan yang menarik dan mempunyai impak pada minda. Contoh: pengunungan, di tepi laut, bukit, dan sumber alam semulajadi) . Ini semua akan mengaktifkan komponen-komponen tertentu pada otak kanan. Walaupun kebanyakan filem bollywood tidak banyak berpandukan pada logik (tidak logik-otak kanan-menari sekejap dekat gunung, sekejap lagi dekat Bandar) ia tetap boleh diterima oleh kebanyakan penontonnya.



Filem bollywood juga tidak banyak membuatkan penonton berfikir (thinking brain-otak kiri) sebaliknya filem mereka banyak menggunakan EMOSI (mimik muka & bahasa yang digunakan memgandungi elemen emosi yang tinggi-contoh:-cinta, sedih, gembira, bahagia dan macam-macm lagi-ini semua elemen otak kanan).



Seperti yang saya terangkan sebelum ini, otak kiri adalah minda sedar yang menggunakan banyak gelombang beta. Manakala otak kanan adalah sangat signifikan menggunakan gelombang alpha iaitu kreativiti, imaginasi dan relaxasasi.



Maka tidak hairan, kenapa filem bollywood mempunyai DAYA PENGARUH (PERSUASIVE POWER-@daya pukau) yang tinggi hingga ramai yang sanggup menonton dalam tempoh yang panjang. Malahan ramai wanita yang mudah mengalirkan air mata kerana filem tersebut (wanita mudah menggunakan otak kanan-lebih cerdas emosi berbanding lelaki).



Sebab utamanya secara TIDAK SEDAR penonton filem Bollywood ini telah DIHIPNOTIS. Di samping itu, pengaktifan pada komponen otak kanan juga telah merangsang perasaan relax, tenang dan gembira kesan pengaruh gelombang alpha @ “HYPNOSIS EFFECT” semasa menonton filem tersebut.



Di Malaysia, filem-filem P.Ramlee juga menggunakan elemen lagu dan emosi dalam setiap karya beliau. Setiap filem mempunyai lagu-lagu filem (Soundtrack) yang telah di “anchor”kan untuk menyentuh emosi penonton. Cuba lihat semula filem-filem P Ramlee yang setiapnya PASTI mempunyai lagu-lagu yang akan membawa nostalgia pada filem tersebut.



Bagaimana dengan filem melayu hari ini?



AMAR MAHMOOD

No comments:

Post a Comment