Sunday, February 28, 2010

Pembangunan Minda: Bagaimana Manusia Bertindak Di dalam Kehidupan Mereka?

“Many children who’ve lived with animals tend to behave like their foster parents: they walk on all fours, make the same noises as the dogs, wolves or other hosts, and can bite and be aggressive. This provides confirmation that they certainly did spend their formative years in the company of animals”.


Sumber: Feralchilden.com

Manusia adalah ‘Copycat’ yang hebat.

Pernahkah anda terfikir yang manusia adalah ‘copycat’ yang hebat. Jika anda pernah membaca buku dari Burke Hedges “Copycat Marketing 101”, anda pasti memahami kenapa manusia adalah ‘copycat’ yang hebat.

“Kanak-kanak tidak pernah boleh mengikut arahan dari orang dewasa dengan baik, tetapi mereka tidak pernah gagal meniru orang dewasa.”

-James Baldwin-



Semenjak kita dilahirkan, kita telah belajar meniru pelbagai pekara tanpa kita sedari atau tidak kita disedari. Sememangnya, meniru merupakan BAKAT yang manusia tidak pernah pelajari. Dari kecil, KITA MENIRU daripada ibubapa atau penjaga kita terutama dari segi bahasa yang dipertuturkan, bagaimana kita berjalan, bagaimana kita mengunakan tangan untuk makan dan sebagainya.

Mungkin anda pernah terbaca berita di mana kanak-kanak yang digelar ‘Wolf Children’, ‘Dog children’ atau beberapa lagi haiwan akibat mereka ‘dibesarkan’ oleh haiwan tersebut. Para psikologi mendapati mereka meniru banyak cara-cara kehidupan haiwan yang memelihara mereka. Kamala dan Amala (India-1920) dijumpai merangkak dan mengeluarkan suara seperti seekor serigala. Malahan kedua-duanya mempunyai cara pandangan dan deria hidu yang baik seperti ‘penjaga’ mereka. Begitu juga seperti Djuma (Turkmenistan-1962), Miskukov (Kanak-Kanak Anjing) dan beberapa kes yang lain. Terdapat kanak-kanak yang berjalan merupai monyet gara-gara mereka meniru “ibubapa’ mereka di hutan.



Jika sifat semulajadi manusia telah ditetapkan seperti berjalan, bertutur dan bertindakbalas adalah sama kenapa terdapat kejadian tersebut. Kenapa terdapat manusia yang mempunyai tingkahlaku seperti haiwan tersebut? Sebenarnya, ini hanya membuktikan yang manusia adalah makhluk yang hebat dalam meniru. Manusia meniru berdasarkan permerhatiaan mereka sejak dari dilahirkan lagi. Dari perhatian dengan pancaindera Minda Sedar (conscious), manusia belajar dan merekod ke dalam Minda Bawah Sedar hingga menjadi tabiat atau tingkahlaku semulajadi manusia.

Tetapi jika kita adalah seorang yang hebat meniru, kenapa kita tidak meniru bagaimana para jutawan mencipta kekayaan mereka?

Dipetik dari Buku: “RAHSIA MINDA JUTAWAN”-(Buku TERLARIS 2008 PTS Publication & 10 buku POPULAR 2008 anjuran POPULAR-Berita Harian)

NOTA : AL QUDRAH Training & Consultancy MENEKANKAN PENDEKATAN Pembangunan Minda bagi setiap kursus dan program yang dianjurkan. Bagi kami, Pembentukan mindset yang betul dan kaedah memprogram minda yang betul adalah KUNCI kepada PERUBAHAN DIRI.



NOTA TAMBAHAN:

Rochom P’ngieng – The Jungle Girl

Rochom was lost in the deep jungles of Cambodia at the age of eight. Her parents searched for her for years, but assumed she was dead. On January 13, 2007, she was found when a villager noticed his food had been stolen and caught her. Nineteen years later, 27 year old Rochom P’ngieng had been found. So far, her transition to the modern world has been difficult. She is still nocturnal, cannot speak, and refuses to wear clothes or take showers. Rochom has desired to go back to the jungle, so her parents have to keep a careful watch over her.



Kamala and Amala – The Wolf Children

Kamala was eight years-old and Amala was eighteen months in 1920 when they were found by Reverand Joseph Singh. They were living in a cave in Godamuri, India with wolves at the time. Singh took them to his orphanage and tried his best to care for the two girls.



Traian Caldarar – The Transylvanian Dog Boy

Traian ran away from home at the age of three when his mother left without him, hoping to escape an abusive husband. When she returned, little Traian was gone. In 2002, seven year-old Traian was found by a shephard. Although it was nearly four years later, the boy was still physically the same size. Experts believe there’s no way this boy survived on his own. Traian exhibited many animal-like characteristics including walking on all fours and sleeping under his bed.

No comments:

Post a Comment