Sunday, February 28, 2010

Meditasi : Kesan pada neuro otak

Meditasi adalah kunci untuk anda membangkitkan dan menjana potensi kekuatan yang dimiliki oleh Minda Separa Sedar. Kerana itulah semenjak beribu-ribu tahun dahulu, meditasi telah menjadi sebagai sebahagian dari mana-mana amalan yang berbentuk seperti amalan berbentuk “mistik”, amalan yang berbentuk kerohanian dan amalan berbentuk kebatinan (bertapa di gua-gua dan sebaginya).

Meditasi sudah menjadi satu amalan “wajib” bagi membangunkan POTENSI DIRI yang dimiliki oleh seseorang individu. Hatta bagi seorang pencipta lagu atau pencipta sajak mahupun penulis buku pun perlu “bermeditasi” untuk mendapatkan ilham atau idea. Tetapi ia boleh disebut sebagai meditasi yang ringan iaitu bersifat “relaxation” atau me“relax”kan minda sebelum ilham yang kreatif akan mula datang ( kreativiti dijana dari otak kanan yang sinonim dengan kemampuan minda separa sedar). Bagaimanapun, kerana pencipta-pencipta lagu atau pencari idea kreatif ini sudah selalu melatih diri cara “termenung” memasuki “relaxation state” tersebut, mereka tidak memerlukan cara asas yang banyak digunakan oleh para pemeditasi iaitu perlu bersila atau duduk dengan “posture” yang tertentu. Sebaliknya mereka hanya perlu memcari sesuatu situasi yang telah di’anchor” oleh mereka sebagi satu proses memasuki potensi minda ini. Cuma panggilan bagi meditasi ini berubah dan berbeza kerana faktor bahasa dan agama yang berbeza-beza. Secara asasnya elemen asas meditasi akan boleh dijumpai dalam kebanyakan amalan yang saya sebutkan di atas.

Persoalannya kenapa meditasi mempunyai kesan besar pada tubuh badan?

Di sini saya ringkaskan beberpa manfaat yang didapati dari kajiaan para sain neurologi tentang kesan meditasi kepada kesihatan otak seorang individu:-

•Kajian menunjukkan amalan meditasi yang betul akan meningkatkan kadar hormon DHEA (Dehydroepiandrosterone) di dalam otak. Apakah DHEA dan bagaimana ia member kesan pada diri anda. Dalam mana-mana jurnal kesihatan telah menerangkan bagaiman kekurangan kadar DHEA (dihasilkan oleh kelanjar adrenal) di dalam badan mempunyai kaitan rapat dengan risiko serangan jantung, diabetis, kanser, masalah kereputan tulang dan pelbagai lagi masalah kesihatan. Kadar DHEA yang baik memebri kesan jelas dari segi peningkatan daya ingatan, `mencegah depresi, dan memberi kenaikan yang signifikan kepada kesihatan psikologi dan kesihatan tubuh badan. Selain itu DHEA juga sangat berkait rapat dengan system immune badan manusia. Kurangnya hormon DHEA akan memebri kesan besar pada system immune badan yang mempercepatkan kadar penuaan tubuh badan fizikal manusia dengan menganggu kadar tidur, stress, dan seksual individu.

•Meditasi didapati meningkatan hormon Melatomin. Melatomin adalah hormone yang dihasilkan oleh kelanjar pineal dari asid amino acid tryptophan. Kadar melatomin memainkan peranan penting ke atas tidur yang cukup (baca:sihat). Diketahui stress akan mengurangkan kadar melatomin. Selain itu Melatomin juga adalah satu antioxidant yang baik. Kadar melatomin yang cukup memyebabkan anda mempunyai tidur yang lena.

•Meditasi meningkatkan hormone serotonin. Serotomin adalah neurotransmitter and neuropeptide utama yang mempunyai pengaruh besar ke atas mood dan tingkahlaku seseorang individu. Kekurangan serotonin banyak dikaitkan dengan masalah emosi dan psikologi seperti depresi, obesity, insomnia, migraine. Malahan kerungsingan (anxiety) dan depresi yang dirawat dengan kaedah perubatan ( unsure dadah) diberi ubat seperti Prozax, Paxil dan Zoloft yang meningkatkan/stimulasikan kadar serotonin di dalam otak. Tetapi meditasi meningkatkan serotonin secara semulajadi.•Meditasi meningkatkan Endorphins. Endorphins adalah neurotransmitter yang dihasilkan oleh badan dan bertindak sebagai “painkiller” di dalam tubuh manusia. Ia menghasilkan kesan “kegembiraan” di dalam diri seseorang individu. Endorhpin sangat berkait rapat bagi seseorang yang mementingkan senaman setiap hari. •Meditasi merendahkan hormone Kartisol. Kartisol adalah hormone yang dihasilkan jika seseorang individu mengalami stress atau tekanan. Smakin kuat kadar tekana pada diri seseorang individu makin banyak kadar kartisol dirembeskan. Kartiso akan merosakkan sel-sel didalam otak dan membunuh banyak sel penting otak. Ia mempercepatkan penuaaan didalam otak dan melemahkan otak mansia. Kartisol danyak dijumpai di dalam tubuh seorang pesakit jantung, darah tinggi deabetis, stress kronik, stroke dan banyak lagi maslah kesihatan yang lain. Kartisol juga adalah penyebab utama maslah kelemahan ingatan/memori masalah pembelajaran.

•Meditasi meningkatkan kadar neurostrasmitter GABA ((gamma aminobutyric acid). GABA adalah neurotransmitter penting di dalam system nervous otak. Ia mempunyai kaitan penting dalam memstabilan masalah gangguan mood/emosi. Kerungsingan, tekanan (stress), insomnia dan sawan adalah antara faktor kegagalan otak menghasilkan tahap GABA yang mencukupi.Dan banyak lagi…..(ini baru cerita bab kesan pada otak)

No comments:

Post a Comment