Sunday, February 28, 2010

“Computer’s Mind” vs “Human’s Mind”

Komputer dicipta berdasarkan “model” (baca : meniru) otak kiri manusia iaitu mempunyai kemampuan Kecerdasan Intelek (IQ). Seperti mengira, membaca, menganalisa, logik dan sebagainya (sila rujuk di artikel ini untuk lebih lanjut). Pakar-pakar komputer terus mencuba untuk meniru lebih banyak kemampuan otak kiri atau kecerdasan IQ manusia untuk meningkatkan lagi kemampuan dan keupayaan prestasi sebuah komputer supaya menyerupai kepintaran otak intelek manusia.

Bagaimanapun hebat sebuah komputer, ia hanya boleh berfungsi seperti otak kiri iaitu mempunyai kecerdasan intelek sahaja. Hari ini, para saintis mula memikirkan tentang kekurangan yang dimiliki oleh sebuah komputer iaitu Kecerdasan Emosi (EQ) dan Kecerdasan Spiritual (SQ). Para pencipta robot (sebuah komputer sebenarnya-Artificial Intelligence Robot) sedang memikirkan bagaimana mahu meniru kemampuan kecerdasan emosi manusia (mereka belum memikirkan tentang kecerdasan spiritual-mungkin lebih sukar). Di Jepun, walaupun sudah maju dalam teknologi robot semenjak tahun 80an lagi, mereka masih gagal mencipta sebuah komputer (baca: robot) yang mampu mengolah dan menghasilkan emosi (walau diberitakan baru-baru ini ada robot yang sudah mempunyai sedikit emosi- sila rujuk berita dibawah – Emotional extended Intellegence).

Sebenarnya, inilah contoh perbezaan antara manusia dan komputer. Ada perbezaan besar keduanya. Selain mempunyai IQ, manusia sebenarnya mempunya “sifat kemanusiaan” atau saya sebut “minda kemanusiaan” (untuk membandingkan dengan komputer). Tetapi apakah itu “sifat kemanusiaan” tersebut?

Ya…manusia mempunyai EQ dan SQ TETAPI manusia masih belum mampu mencipta kecerdasan tersebut pada komputer. Pada artikel yang lepas saya ada menyebut yang IQ adalah pada otak kiri manakala EQ adalah pada Otak kanan. Pendapat ahli saikologi mengatakan SQ juga lebih pada otak kanan (ini masih dalam kajian).

Di sini jelas, manusia masih belum dapat mencipta kemampuan yang mendekati kebolehan otak kanan (kemampuan minda separa sedar). Kerana itu robot yang manusia cipta tidak mempunyai kecerdasan emosi.

Selepas evolusi kecerdasan intelek berlaku, semua system penddidikan mula menggunakan pengukuran IQ sebagai alat ukur untuk kecemerlangan. Akhirnya manusia sudah menjadi seperti sebuah robot atau komputer yang semakin hilang “sifat kemanusiaan”nya.

Mampukan manusia mencipta kecerdasan emosi yang merupakan kemampuan manusia pada masa akan datiag? Dan mampukan manusia menghasilkan “God Spot” tempat yang dikatakan terletaknya SQ di dalam otak manusia?

Wa allahu Alam…



Nota:-



News: Japanese team develop robot that conveys emotion



Meet Kansei, this robot is designed to express emotion to keywords supplied by his creators at Meiji University in Japan. Kansei can express love and fear and his developers claim he will help future robots communicate with us emotional meat bags. All it really means is that when the inevitable uprising occurs the robots will finally be able to express the disdain they feel as they make us obsolete.

No comments:

Post a Comment